Selecteer per datum:

vr 7 jan - 15:04
De traumahelikopter uit Rotterdam is vanaf begin februari beschikbaar voor nachtvluchten. Dat meldt de ANWB, de moedermaatschappij van het bedrijf dat de helikopters exploiteert.

Vandaag is bekend geworden dat de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu heeft bepaald dat de traumahelikopters van het Medisch Centrum Groningen en het VU Medisch Centrum in Amsterdam ’s nachts niet mogen uitrukken vanaf de helikopterbases op de daken van deze ziekenhuizen. Deze zijn echter volgens de ANWB wel speciaal daarvoor ingericht.

De ANWB is verbijsterd en vindt dat de nachtinzet van helikopters, waarmee vele levens gered kunnen worden, niet langer moet worden uitgesteld. “Het besluit van de staatssecretaris betekent een enorme tegenslag voor de spoedeisende hulpverlening bij nacht. De discussie over nachtelijke traumazorg kwam op gang na de brand in Volendam, nu tien jaar geleden. Het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport zette vervolgens in op een landelijk dekkend netwerk, dat per 1 april 2011 gerealiseerd zou moeten zijn. Aan deze oproep is door de vier grote academische ziekenhuizen in Nederland gehoor gegeven.”

“Samen met traumahelikopterbedrijf Medical Air Assistance werden de noodzakelijke voorbereidingen getroffen om het nachtvliegen mogelijk te maken. Dat lag anders bij de betrokken overheden. Ondanks de heldere doelstelling, hebben deze weinig gedaan om snelheid te maken bij het formuleren van eisen en wensen en het verstrekken van vergunningen. Pas nu de traumaheli van Amsterdam al had moeten vliegen, geeft de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu duidelijkheid. Daarbij distantieert hij zich van de eisen die door het ministerie van VWS aan spoedeisende nachtelijke traumahulp worden gesteld. De ziekenhuizen en Medical Air Assistance hebben alle inspanningen en investeringen gedaan om binnen de vereiste vijftien minuten na een melding bij het slachtoffer(s) aanwezig te zijn en levens te redden. Met het besluit van de staatssecretaris is dat voorlopig niet mogelijk.”

De ANWB is geïrriteerd over deze vertraging en vindt dat er alles aan gedaan moet worden om de zorg aan slachtoffers in de nacht dezelfde te laten zijn als die van overdag. “Ook kan het niet zo zijn dat de traumahulp in de verschillende landsdelen verschillen vertoont. Daarom dringen wij er bij de verantwoordelijke bewindslieden op aan om te stoppen met het bedenken van beperkende maatregelen. In plaats daarvan moet worden samengewerkt en naar oplossingen worden gezocht die hoogwaardige traumazorg ook in de nachtelijke ure mogelijk maken. Zolang deze oplossingen er nog niet zijn zou gebruik moeten worden gemaakt van de bestaande bases waar de staatssecretaris nu opeens problemen mee heeft. Zowel de helikopterpiloten als de mobiele medische teams zijn gewend om hier vandaan veilig te vertrekken en te landen, ook ‘s nachts.”

ANWB-dochter Medical Air Assistance is bijna gereed met de opleidingen voor het nachtvliegen van haar piloten. Alle vier de ANWB-traumahelikopters zijn geschikt voor het maken van nachtvluchten. De helikopter die wordt ingezet door het medisch centrum Nijmegen is inmiddels 24 uur per dag operationeel. De helikopter die vliegt voor Amsterdam is weliswaar volledig inzetbaar, maar wordt ’s nachts nog niet opgeroepen. De helikopters van Rotterdam en Groningen komen respectievelijk begin februari en begin april voor nachtvluchten beschikbaar.

Ingezonden door: Anoniem
DSC_0095-border.jpg
DSC_0223-border.jpg