vr 2 mrt - 18:29
Zeeland, 01-03-2012 • Uit onderzoek is gebleken dat het slachtofferschap van criminaliteit verder is afgenomen (22,1% t.o.v. 30,7% in 2010) en dat de burger meer tevreden is over het laatste contact met Politie Zeeland (62,7% t.o.v. 56,7% in 2010). Deze uitkomsten staan in de Integrale Veiligheidsmonitor 2011, die in opdracht van het Ministerie van Veiligheid en Justitie en het Centraal Bureau voor de Statistiek van half augustus tot en met eind november 2011 is uitgevoerd. Buurtproblemen Andere conclusies zijn dat de respondenten het gevoel hebben dat hun buurtproblemen, zoals vernielingen, hondenpoep op straat, verkeersoverlast en diverse vormen van sociale overlast, iets minder voorkomen. Ook de onveiligheidsgevoelens nemen verder af. Slechts 17,6% voelt zich wel eens onveilig in Zeeland. Slachtofferschap Opmerkelijk is het slachtofferschap van gewelds-, vermogensdelicten en vandalisme. Waar in 2009 nog 10,1% van de ondervraagden slachtoffer was van een geweldsdelict, is dat in 2011 nog slechts 2,6%. Ook bij vermogensdelicten zoals diefstal en overval is men minder vaak slachtoffer (7,7% t.o.v. 10,9 in 2010). Laatste contact met de politie Gevraagd naar het contact dat men binnen een periode van een jaar met de politie in hun woonbuurt heeft gehad, blijkt in het algemeen dat 60,4% hierover (zeer) tevreden is. Deze score wijkt in positieve zin behoorlijk af ten opzichte van de uitkomst in 2010, namelijk 56,7%. Hierbij is gevraagd naar contacten met de politie die betrekking hebben op de aspecten handhaving, aangifte en overige contacten Politie in de woonbuurt Verder is gevraagd naar het totale functioneren van de politie in de buurt. Hierbij blijkt dat 43,5% (zeer) tevreden is (41,5% in 2010). Verbinding Politie Zeeland is blij om te constateren dat de burger op alle onderdelen meer tevreden is en vertrouwen in ons heeft. We hebben de laatste jaren hard gewerkt om verbinding te leggen met de Zeeuwse samenleving. Een voorbeeld hiervan is de invoering van de wijkagenten in een aantal gebieden waar dit hard nodig was. Voorts betrekken we de burger nog meer bij de opsporing door onderzoeksvragen aan het publiek voor te leggen en naar tips te vragen. Ook is Politie Zeeland zeer actief op Twitter waardoor bijna 10.000 volgers actief geïnformeerd worden.

.
Ingezonden door: Anoniem