wo 30 dec - 19:02
Er vielen in het Zeeuwse verkeer in 2009 met 21 slachtoffers beduidend minder verkeersdoden dan in 2008 met 28 slachtoffers. Het lijkt een stap voorwaarts maar de laatste jaren schommelt het aantal verkeersdoden nogal heen en weer met 23 doden in 2005, een uitschieter van 39 in 2006, 20 doden in 2007, 28 doden in 2008 en nu 21 doden in 2009. Sinds 2000 varieert het voortschrijdend gemiddelde rond 28 verkeersdoden tegen gemiddeld 45 verkeersdoden begin negentiger jaren. Een verder daling is met de huidige middelen blijkbaar moeilijk te realiseren.

Het aantal gewonden die zijn opgenomen in het ziekenhuis kende in zowel 2004 als 2005 voor het eerst sinds lange tijd een daling van zo'n 10 tot 15%. Nadien is er min of meer een stabilisatie opgetreden. Voorlopige cijfers voor 2009 (t/m oktober) geven aan dat deze stabilisatie zich zal voortzetten of dat er misschien sprake is van een lichte daling.De ondertekening van het Zeeuws Manifest Verkeersveiligheid door alle Zeeuwse overheden en Zeeuwse verkeersveiligheidorganisaties is een eerste en noodzakelijke stap om een verdere daling in gang te zetten. Alle participanten hebben met het ondertekenen de ernst en de noodzaak tot nauwere samenwerking en intensivering onderkend. Een noodzakelijke stap om de ambitie "Op weg naar nul vermijdbare ernstige verkeersslachtoffers' binnen bereik te brengen. Het jaar 2009 stond in het teken een eerste aanzet te geven voor het nieuwe beleidplan 2010-2020. Een uitdaging om voor de komende tien jaar de ambitie waar te maken om Zeeland de verkeersveiligste provincie van Nederland te maken.Een flink deel van de doden en ziekenhuisgewonden valt bij enkelvoudige ongevallen. In 2009 is na jaren van voorbereiding een meerjarig diepte onderzoek naar dit type ongeval van start gegaan. Helaas blijkt ook dit jaar weer dat dit bittere noodzaak is.Enkele opmerkelijke zaken in 2009De daling vond voornamelijk plaats in Zeeuws Vlaanderen (van 10 naar 4).In het gebied Oosterscheldebekken vielen 13 verkeersdoden en in Walcheren 4.Ongeveer 50% van de verkeerdoden valt onder de 25 jaar en ongeveer 25% boven de 65 jaar.Bij vooral de inzittenden/bestuurders van de personenauto (van 13 naar 9) en de vrachtauto (van 3 naar 0) vinden wij de daling terug. Het aandeel kwetsbare verkeersdeelnemer (fiets=6, motor=3 en voetganger=3) is in absolute zin gelijk gebleven, maar relatief gestegen van 43% naar 57%.Opnieuw vielen er veel dodelijke slachtoffers bij enkelvoudige ongevallen (1 betrokken voertuig). In 2009 waren 7 verkeersdoden (=33%) te betreuren, in 2008 lag dit aandeel wel beduidend hoger met 43%. De meeste slachtoffers hierbij vielen in een personenauto.

Tekst: Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) 

 

Ingezonden door: troetelbeer