vr 26 mrt - 11:17
Heinkenszand, Middelburg en Oost-Souburg - In de uitzending van het televisieprogramma ‘Opsporing Verzocht’ wordt op dinsdagavond 23 maart aandacht besteed aan drie oplichtingszaken in Heinkenszand, Middelburg en Oost-Souburg.

 

Een man uit Oost-Souburg werd op 24 juli jl. door een zogenaamde ING-medewerker gemaand om 9.000 euro over te maken naar een calamiteitenrekening. Dat geld werd vervolgens door een tweetal geïnd in Rotterdam. Ook een andere verdachte inde duizenden euro’s bij een geldautomaat in Rotterdam. In totaal verdween bijna 5000 euro in zijn zakken. Dit geld werd afhandig gemaakt van een vrouw uit Middelburg, die hierbij op 9 november jl. ‘geholpen’ werd door de zogenaamde ING-bank. Tot slot kwam half december een zogenaamde directeur van de Rabobank bij een man uit Heinkenszand aan de deur. Deze vertelde dat hij een pinpas kwam ophalen om te vernieuwen. Het slachtoffer gaf de pas mee en kwam er in januari achter dat hij voor ruim 25.000 euro was opgelicht.


In de eerste twee zaken namen oplichters telefonisch de identiteit aan van een ander, in dit geval van de ING-bank, met hulp van een (technisch) trucje: spoofing. Criminelen maken zo jaarlijks honderden slachtoffers door zich telefonisch voor te doen als bankmedewerker, in korte tijd het vertrouwen te winnen en hun slachtoffers ertoe te verleiden om duizenden euro’s naar een ‘veilige’ rekening te laten overmaken.


Tijdens het politieonderzoek zijn van de drie zaken bewakingsbeelden opgevraagd. De politie hoopt dat er mensen zijn die de mannen op de beelden herkennen. In het opsporingsbericht staan de foto’s van de mannen van de oplichting in Heinkenszand. De oplichters van de zaak uit Middelburg en de zaak uit Oost-Souburg zijn ondertussen bij de politie bekend en worden later verhoord.


De politie wijst u erop om alert te zijn dat oplichters een vals nummer gebruiken: "Krijg je een telefoontje van de bank, wees dan altijd op je hoede. Ook als er een zogenaamde bankmedewerker aan de deur staat. Controleer of je door je bank wordt benaderd door meteen op te hangen en dan zèlf het juiste telefoonnummer van je bank op te zoeken. Bel je bank dan zelf, wacht tot je iemand aan de lijn hebt en vraag gewoon even na of het klopt wat verteld is. Dat is helemaal niet vreemd of onaardig om te doen.”

Ingezonden door: 112zeeland