Selecteer per datum:

di 26 mei - 11:23
Op dinsdag 19 mei hebben ZM Koning Willem-Alexander en HM Koningin Máxima de officiële opening van de Sluiskiltunnel verricht. Met een zandtekening voltooiden ze symbolisch de Sluiskiltunnel. De handeling was op een groot scherm te volgen. Vroeg in de ochtend van zaterdag 23 mei gaat de tunnel open voor het verkeer. Dat is ruim vijf weken eerder dan gepland. De tunnel wordt ook ruim binnen het budget opgeleverd. De kosten vallen circa 25 miljoen euro lager uit. Open dag Woensdag 20 mei kon het publiek voor de laatste keer de Sluiskiltunnel te voet bekijken. Tussen 15.00 en 21.00 uur was iedereen welkom tijdens de open dag. Belangstellenden konden hun auto parkeren bij de naastgelegen Skidome. Vanaf hier reden pendelbussen naar de tunnel.

De Sluiskiltunnel is onderdeel van de N62, de verbinding tussen Goes en Gent en kruist aan de zuidkant van Terneuzen het Kanaal van Gent naar Terneuzen. De Sluiskiltunnel heeft twee geboorde buizen van elk 1145 meter die op het diepste punt 34 meter beneden NAP liggen. De diameter van de buizen is aan de buitenzijde circa 11 meter. Daarnaast is in totaal 6 kilometer nieuwe weg aangelegd. Twee ongelijkvloerse kruisingen, het Axelsche Gat aan de westkant en Koeischorre aan de oostkant, zorgen voor de aansluiting op het bestaande wegennet. Auto-, motor- en vrachtverkeer hoeft na de opening van de tunnel niet meer te wachten voor de draaibrug bij Sluiskil. Deze brug staat gemiddeld vijf uur per dag open. De brug blijft in gebruik voor langzaam verkeer, treinverkeer en bestemmingsverkeer.

 

Het verkeer in de tunnel wordt 24 uur per dag, 7 dagen per week door medewerkers in de bedieningsruimte op het tolplein van de Westerscheldetunnel gevolgd. Zij kunnen in geval van een calamiteit direct maatregelen treffen. In de tunnel hangen elke 50 meter hulppostkasten met een intercom en brandblusmiddelen. Via de dwarsverbindingen kunnen gebruikers van de tunnel in geval van nood vluchten naar de andere tunnelbuis.

 

Tijdens de bouw van de tunnel heeft veiligheid een prominente rol gespeeld. Een beloningssysteem is opgezet om medewerkers te stimuleren veilig werken prioriteit te geven. Het beleid was succesvol. Het gemiddelde voor dit soort projecten ligt op 10 tot 15 ongevallen per miljoen gewerkte uren. De Sluiskiltunnel noteert 3,1 ongevallen per miljoen gewerkte uren.

 

Voor de bouw van de tunnel heeft de provincie Zeeland de BV Kanaalkruising Sluiskil opgericht. De BV is verantwoordelijk voor de planning en het budget en is tevens opdrachtgever voor de bouwcombinatie BAM-TBI (CBT). CBT wordt gevormd door vier werkmaatschappijen die deel uitmaken van de twee Nederlandse aannemers, Koninklijke BAM Groep nv te Bunnik en TBI Holdings BV te Rotterdam.

Ingezonden door: 112zeeland
_D1M4078.jpg